Täällä kärsitään vieläkin selkeästi univelkaa viikonlopun kisoista. Näköjään sitä on purskuttanut pelkällä innostuksella eteenpäin kun näin paljon jälkikäteen vielä ramasee. Ramaisemisesta päästäänkin oikein kivana aasin siltana tämän päivän postaukseen eli hyviin yöuniin. Yleiseen jaksamiseen on hyvin nukutuilla yöunilla todella tärkeä merkitys. Huomaan ainakin itselläni, että silloin kun olen nukkunut huonosti, en meinaa jaksaa seuraavana päivänä keskittyä juuri mihinkään ja minun tekee herkästi mieli kaiken maailman herkkuja. Onneksi olen oppinut tunnistamaan milloin herkkuhimoni on väsymyksestä johtuvaa ja milloin ei. Nykyään omistan aivan järkyttävän hyvät unenlahjat, simahdan aina melkein saman tien kun suljen silmäni, mutta se ei ole aina ollut itsestäänselvyys. Viimeisten vuosien aikana olen kehitellyt itselleni toimivat iltatoimet, jotka edesauttavat nukahtamista ja parantavat unenlaatua. Tässä mun vinkkini:

  • Lopetan kofeiinipitoisten juomien juonnin ennen kello kuutta illalla.
  • Yritän välttää intensiivistä treeniä myöhään illalla. Rento kuntosalitreeni on ok, mutta juosten tehty HIIT-treeni on ehdoton nounou. Jooga tai jokin muu palauttava treeni olisi paras vaihtoehto.
  • Syön iltapalaksi hyvälaatuisia proteiineja sekä hiilihydraatteja, jotka helpottavat nukahtamista. Näin en myöskään herää yöllä nälkäisenä.
  • Iltapalan ohella nappaan muutaman magnesiumsitraatti-tabletin. Magnesium parantaa unen laatua.
  • Vältän illalla runsasta veden juontia, sillä en halua herätä keskellä yötä vessaan.
  • Nukun aina vähintään 8 tuntia. Menen sänkyyn noin klo 22.
  • En katso puhelinta enää sängyssä. Sen jatkuvan puhelimen kyttäämisen voisin kyllä lopettaa aikaisemminkin.
  • Luen kirjaa tai kuuntelen Suplaa. Paljon parempi tapa kuin selata kaikki mahdolliset sosiaaliset mediat läpi, sillä niihin kuluu aivan mahdottomasti aikaa.
  • Jos en ole rauhoittunut lukemisesta, keskityn hengittämään 10-15 oikein syvää henkäystä. Se rauhoittaa aina. Toimii myös muissa tilanteissa (esim. kun stressaa :D).
  • Varmistan, ettei kumppani ole vienyt täydellisen muhkeaa tyynyäni.
  • En pidä kelloa makuuhuoneessa, etten vain heräile yöllä tarkastamaan kuinka paljon se näyttää.

Tässä mun vinkit laadukkaalle yöunelle. Jaa kommenttiboksissa sun parhaat vinkkkisi parempaan yöuneen!

Seuraa blogia Facebookissa, InstagramissaBloglovinissa tai Blogit.fissä.

Vastaa

css.php