Syksy on ilmoista päätellen aivan selkeästi alkanut. Kumisaappaat saa pukea päälle jo melkein joka toinen päivä ja kaapista voi kaivaa ylleen tuulenpitävää takkia. Tuntuu ettei kesä ehtinyt kunnolla alkaakaan kun on jo aika siirtyä syystunnelmiin. Koen syksyn olevan aina uuden startin aikaa. Koulujen alku, uudet harrastukset ja asennoituminen tulevaan syyskauteen. Tällä hetkellä koulu ja uudet harrastukset eivät ole ajankohtaisia, mutta asennoituminen pitkään ja pimeään talveen ovat enemmänkin mielen päällä. Mielelläänhän sitä lähtisi pariksi viikoksi marras-joulukuussa kaamosta pakoon, mutta pankkitilin ollessa juuri ja juuri plussan puolella jää kaukomatkat tällä kertaa vain haaveilun puolelle. Ehkä ensi vuonna sitten.

Haaveilen tällä hetkellä pidemmästä ulkomaanreissusta, omasta kämpästä ja hyvästä järjestelmäkamerasta. Kaikki ovat tavoitettavissa kovalla työllä ja pitkäjänteisellä säästämisellä. Pitkäjänteisestä säästämisestä puheenollen; hävettää oikein myöntää ettei mulla ole vielä edes ASP-tiliä asuntosäästämistä varten. Kiroan itseäni kun en ole saanut aikaiseksi (tekosyitä tekosyitä...) mennä avaamaan sitä jo pari vuotta sitten.

Mutta takaisin aiheeseen. Ilmojen viilentyessä sohvan nurkka tuntuu vetävän vain entistä enemmän puoleensä, kun aurinkokaan ei houkuttele luontoon liikkumaan tai edes suosikkikahvilan terassille tarkkailemaan ihmisvilinää. Kun suosikkisarjan kolmatta kertaa läpikatsotut maratonit ja päätön surffailu netissä alkavat tosissaan kyllästyttämään ja mietit millä muilla keinoilla voisi selvityä kylmemmistä kuukausista, on tähän listaan perehtyminen paikallaan.

Valmistaudu hyvin

Olen tainnut kirjoittaa tästä niin jo sen verran monta kertaa, että tämän voisi melkein laskea mun motokseni. Edellisenä iltana valmiiksi pakattu lounas tai yön jääkaapissa maustunut tuorepuuro nopeuttavat aamutoimia (koska kuka nyt ei haluaisi nukkua aamulla mahdollisimman pitkään?) ja yksinkertaistavat samalla ravitsevasssa ruokavaliossa pysymistä. Se vaivannäkö, joka kuluu terveellisten aterioiden valmistamiseen, palkitsee aivan varmasti kohonneena vireystilana. Kun vireystila on hyvä, verensokeri tasainen ja nälkää pidetään tasaisesti loitolla niin se pehmeä divaanisohva ei houkuttele vaakatasoon yhtä paljon kuin huonosti syöneennä ja väsyneenä.

Pakkaan iltaisin aina myös seuraavan päivän treenikassin sheikkereineen valmiiksi, jotta mitään tärkeää ei jää aamukiireessä ottamatta mukaan. Saatanpa joskus illalla ajan säästämiseksi myös asetella seuraavan päivän vaatteet keittiön tuolille valmiiksi, mutta tämä menee jo sitten ehkä hivenesti liioittelun puolelle.

Yksinkertaista rutiinejasi

Erilaisiin tutkimuksiin viitaten ei tule varmaankaan yllätyksenä, että ravitsevan ruoan lisäksi yksi tärkeimpiä asioita jaksamisen kannalta on hyvin nukutut yöunet. Itse yritän nukkua aina mahdollisimman pitkään aamulla (you know, maksimoida uni = aamutorkku), joten aamurutiinini alkavat talven myötä pikkuhiljaa yksinkertaistua. Joskus sain itseni aamulla 20 minuutissa sängystä bussiin niin, että olin siinä välissä syönyt, meikannut ja pessyt hampaat, mutta nykyään aamutoimiin menee helposti omalla kohdallani vähintään puoli tuntia. Miten sitä onkaan tullut niin hitaaksi! Meikkaustoimeenpiteeni yksinkertaistuvat rajusti talviaikoina ja nyt harkitsen ripsienpidennysten ottamista, jotta aamulla ei tarvitsisi huolehtia kuin meikkipohjasta ja kulmakarvakynästä. Lisäksi talviset kampaukseni vaihtelevat mitä kekseliäämpien (sarkasmia) hiukset auki-tiukka ponnari-suosikkipipo -vaihtoehtojen välillä.

Aseta itsellesi mieluinen tavoite

Tämä tavoite voi olla mitä vain kutomisesta kirjasarjan läpikahlaamiseen tai uuden urheilulajin parissa pakertamiseen. Parhaimmillaan talvi menee kuin hujauksessa ohi kun vapaa-ajan on käyttänyt mieleisellään ja innostavalla tavalla. Pienet välitavoitteet ylläpitävät motivaatiota, joten kirjaa niitä itsellesi ylös, jotta asetettu tavoite ei tunnu yhdeltä istumalta liian suurelta. Itselläni on urheilullisten tavoitteiden lisäksi ajatuksissa opiskella lisää affiliate-markkinointia ja kehittyä bloggaajana.

Keskity positiivisiin asioihin

Kun räntää sataa vaakatasossa, on parempi vetää verhot kiinni, napata lämmin kaakao käteen ja keskittyä mukavampiin asioihin. Voit hyvin palkita itseäsi jollain kivalla esimerkiksi välitavoitteen saavuttamisesta (ei tarvitse olla materiaa). Miltä kuulostaisi jos viikottain kalenterissasi olisi merkitty tilaa hetkelle, jota et meinaa malttaa odottaa? Jos rahan perään ei tarvitsisi yhtään katsoa, kävisin joka viikko hieronnassa, mutta aivan yhtä arvokasta ajanvietettä on esimerkiksi yhteinen ruoanvalmistushetki rakkaan kanssa.

Game of Thronesia lainatakseni: ”Winter is coming”, mutta me pystymme selättämään sen. Miten te selviydytte tulevista talvikuukausista?

Seuraa blogia FacebookissaInstagramissaBloglovinissa tai Blogit.fissä.
Liity myös Youtube-kanavani tilaajaksi.

Vastaa

css.php