Samanvärinen Niken pusero löytyy Sportamoren valikoimista täältä*

Tällä viikolla ovat stressitasot liidelleet taivaissa ja olen ollut ehkä myös tavallista ärtyisämpi. Lähestyvät deadlinet paukkuvat töissä ja ne tuntuvat täyttävän ajatukset myös vapaa-ajalla. Ihan kuin kävisi koko ajan päässä sellainen kaamea melske, jota ei saa käännettyä hiljemmalle. Rentoutuaminen auttaisi tähän varmasti, mutta juuri se tuntuu erityisen vaikealta tällaisillä hektisillä kausilla.

Jouduin tänään oikein miettimään miten pystyisin edes hieman laskemaan tämänhetkisiä stressitasojani. Mä kun olen juuri sitä ihmistyyppiä, joka ottaa kaikki maailman murheet niskoilleen ja vie ne vielä kotiinkin hauduteltavaksi. Aivan turhaa, tiedän. Minkäs sitä itselleen voi kun on tämmöinen.

Mulle käy myös usein niin, että kun stressaan, yritän tehdä töitä vain kahta kovemmin ja saatan unohtaa tällöin jopa syödä. Tai lykkään ruokailua edemmäs. On muka niin kiire juuri nyt. Tämä sitten luonnollisestikin kostautuu, sillä nälkäisenä tulee melkein aina tehtyä huonoja valintoja: ”Äkkiä jotain nopeeta sapuskaa tai näännyn kohta nälkään”. ”Syön pari leipää tässä välissä.” …Ja kohta on taas karmiva nälkä.

Onneksi tunnen itseni ja puutteeni jo aika hyvin ja osaan ennakoida käytöstäni tällaisillä hetkillä. Tiesin jo etukäteen viikosta tulevan hektinen, joten valmistauduin siihen foodprepillä. Dieetillä olen kokkaillut laiskuuksissani välillä mitä mauttominta ruokaa, mutta nyt välidieetillä olen oikein yrittänyt panostaa ja maustaa ruokani extrahyvin. Se on toiminut erinomaisesti! Herkulliset, lämmittämistä vaille valmiit ateriat jääkaapissa eivät todellakaan ole jääneet syömättä. Tuoreella korianterilla saa salaattiin muuten todella kivaa vivahdetta ja itsetehty tomaattikastike on silkkaa luksusta. Välipalan yhteydessä mutusteltava neljän euron pieni vadelmarasia tosin vähän kirpaisi, mutta mun teki erityisesti niitä tällä viikolla mieli. Yleensä ostan marjat pakasteina.

Kauhean mindfulnessia ruokailuhetkeni eivät tosin ole olleet, kun olen vasemmalla kädellä haarukoinut sapuskaa kohti nielua ja samanaikaisesti napsutellut oikealla tietokoneen hiirtä. Ehkä siinä olisi siis parantamisen varaa!

Stressaavina aikoina parasta mielenhallintaa on ennakointi. Valmistautumalla hyvin kiireisiin aikoihin, niistä selviää jopa melko hyvin. Jos kompastuskivenä ovat huonot ruokailutavat, keskity siihen miten saisit pidettyä ne laadukkaina. Itse yritän ruokailujen lisäksi urheilla, jotta saan edes hetkeksi pois ajatukset töistä. Tänään tosin olin unohtanut treenihousut kotiin ja oli tietysti jalkapäivä. Hyvin se treeni kulki näköjään työhousuissakin, kun kyykyissä kinnaavan vyötärön napin vain avasi 😀

Millaiset asiat muodostuvat teidän kompastuskiviksinne kiireessä? Entä miten te käsittelette stressiä?

Sisältää mainoslinkkejä*

Seuraa blogia FacebookissaInstagramissaBloglovinissa tai Blogit.fissä.
Liity myös Youtube-kanavani tilaajaksi.

Vastaa

css.php