Archive

syyskuu 2017

Browsing

Säästämisen ABC – Miten pidän talouteni kunnossa?

Laskuni.fiLaskuni.fi

Kirjoittelin Voitko sä hyvin? -postauksessa hyvinvoinnin eri osa-alueista ja sain siitä kommenttia, ettei monikaan ollut miettinyt taloudellista hyvinvointia yhtenä hyvinvoinnin palasena, vaikka rahahuolien vuoksi sitä menettää helposti yöunensa ja terveytensä. Taloudelliset huolet otetaan siis varsin vakavasti, sillä jotkut ovat jopa valmiita riistämään henkensä niiden vuoksi. Ei ole siis syytä epäillä, että taloudellinen hyvinvointi olisi leikin asia. Raha-asiat ovat liian tärkeitä ollakseen tabuja tässä yhteiskunnassa. Tämä on myös yksi syy miksi halusin kirjoittaa rahasta ja säästämisestä, sillä raha ja varsinkin sen puute vaikuttavat hyvinvointiin selkeästi.

Fiksu rahan käyttö ja säästäminen eivät ole olleet minulle aina itsestäänselvyyksiä. Synnyin varsin köyhään perheeseen, jossa elettiin lapsuus niukasti. Kun myöhemmin perheen varallisuus kasvoi, rahankäyttötaidot eivät kasvaneet samassa lineaarissa. Tästä syystä rahankäyttö ja säästäminen eivät ole olleet alkujaan verissäni vaan ne on täytynyt erikseen ja harkitusti opetella aikuisiällä. Välillä mulla on liuennut raha käsistä nopeammin kuin olen ehtinyt kissaa sanoa, mutta nykyisin jää jo pari lanttia yli palkkapäivästä.

Laskuni.fi

Rahan käytön opettelu

Budjetointi

Rahan käytön opettelun ensiaskeleita on helpottanut vakituinen työpaikka ja sitä kautta säännölliset tulot. On ollut huomattavasti helpompi budjetoida kuukausittaiset menot, kun tietää palkansaannin olevan kohtuullinen ja jatkuvan myös seuraavina kuukausina. En ole pilkuntarkka budjetoija, mutta pystyn ulkomuistista heittämään kuinka paljon minulla suurinpiirtein kuluu kuukausittain rahaa mihinkin. Pääasiassa rahaa kuluu ruokaan, vuokraan, fitness-valmennukseen, bussikorttiin ja rahastoihin. Näiden lisäksi lompakkoon lovea tekevät pienet kulut, kuten Spotify ja satunnaisesti ostetut lisäravinteet. Budjetoinnin avulla osaan aina arvioida kuinka paljon voin törsätä ruokaan ja onko minulla varaa pienempiin turhuusostoksiin.

Jatkossa suuren loven budjettiini tulee lohkaisemaan opintolainan takaisinmaksu, joka alkaa vuodenvaihteen jälkeen. Tämä ahdistaa hieman jo ennakkoon. Valitettavasti en ole kuulunut niihin onnekkaisiin, joiden opintoja vanhemmat olisivat voineet rahallisesti avustaa ja tästä minulle on jäänyt muistoksi opintolaina. Mukavinta olisi tietysti ollut aloittaa aikuisuus velattomana, mutta olen ikionnellinen, että löysin työpaikan heti valmistuessani.

Rahastot

Budjetoinnin ohella varaan jokaisesta palkastani rahastoihin. Moni voi kuvitella, että säästäminen on vain suurituloisia varten. Väärin. Jos on valmis maksamaan Spotifyista kympin kerran kuukaudessa niin miksi saman suuruista summaa ei voisi siirtää rahastoon? Aloitin säästämisen opiskelijana noin kympillä kuussa, ja olen pikkuhiljaa vakinaisten työvuosien myötä korottanut kuukausittaista säästösummaa sekä avannut uusia rahastoja. Tililtäni siirtyy aina kuun ensimmäinen päivä rahaa rahastoihin.  Aluksi säästin maltilliseen rahastoon ja nyt olen uskaltautunut laittaamaan rahojani myös korkeamman riskin rahastoihin. Se on kannattanut, sillä olen tehnyt muutamia isompia ostoksia pelkästään rahastosäästöillä. Rahastosäästämisen voi aloittaa helposti esimerkiksi oman pankin säästörahastoilla tai Nordnetin kuluttomalla Superrahastolla.

Rahastojen lisäksi tilitäni löytyy useita säästötilejä, joilla kaikilla on omat tarkoituksensa. Matkatiliksi nimetyksi tilille siirrän kuukausittain pienen summan rahaa tulevia matkoja varten ja Säästöpossuun saatan vipata rahatilanteen salliessa muutaman kympin pienempiä, myöhemmin ostettavia muutaman sadan euron (halu/tarve)ostoksia varten.

Laskuni.fi

Laskuni.fi

Seuraava askel säästämiseen

ASP-tili – säännöllinen säästäminen ensiasunnon hankintaa varten

En tiedä montaa asiaa, jotka olisivat yhtä konkreettista säästämistä kuin asuntosäästäminen. Tällä hetkellä vuokralla asuminen maksaa suurin piirtein yhtä paljon kuin voisi maksaa omaa pois, joten ainakin itseäni houkuttelee suuresti oman asunnon osto. Säästäminen omaa asuntoa varten lähtee käyntiin mukavasti ASP-tilillä. Lyhenne tulee sanasta asunnonsäästöpalkkio. Itseäni oikein harmittaa etten ole saanut aikaisemmin aikaiseksi aukaista ASP-tiliä, mutta vielä ei ole myöhäistä. ASP-tilille säästetään 10 % tulevan kodin arvioidusta hinnasta, vähintään vähintään 2 vuoden ajan. ASP-tilistä lisää täältä.

Osakkeet – seuraava aluevaltaus

Rahastot ovat helppoa säästämistä, mutta osakkeet ovat olleet uusin aluevaltaukseni. Mitään äkkirikastumista en pieniltä osakeneppailuiltani odota, vaan ne ovat lähinnä pienen ja varman tuoton kauppaa pitkällä aikajänteellä. Luen vinkkeinä erilaisia sijoitusblogeja, Arvopaperia, NordnetblogiaKauppalehden blogia ja Inderesiä sekä Salkunrakentajia.

Laskuni.fi

Pienistä puroista syntyy suuri joki

Olen sitä mieltä ettei kaikesta voi aina säästää, joten säästämisen jälkeen on hyvä keskittyä niihin asioihin, joista kertyy pieniä rahasummmia tilille. Sanontahan kuluu, että pienistä puroista syntyy suuri joki, joten listasin alle muutamia käyttämiäni ideoita ja kikkoja, joilla olen saanut rahaa säästettyä tai jopa tienattua hieman extraa.

Laadukas ruoka – parempi mieli

Säästän harvemmin ruoasta, sillä koen laadukkaan ruoan välttämättömäksi hyvinvoinnilleni. Ruokani tosin ei ole kallista, sillä valmistan aina itse ruokani ja syön todella harvoin ulkona. Koen helpommaksi tehdä töihin lounaan mukaan kuin lähteä kiireellä keskustaan etsimään lounaspaikkaa. Kotiin on taas kivempi tulla nälkäisenä salilta kun kaapissa on melkein aina jotain valmiina. Ruokakaupoista Lidl on ehdoton ykkönen, sillä kaupasta löytyy kaikki tarvitsemani hyvään hintaan ja sieltä pääsee nopeasti ulos 😀 Lidlin lisäksi käyn torilta ostamassa vihanneksia. Turun Kauppatorilta saatavat euron vihannespussit ovat erikoisalaani.

Blogin tulot ja muut rahanlähteet

Tämä uusi blogini on perustamisestaan asti ollut minulle pieni rahanlähde. Teen myös satunnaisestia joitakin keikkahommia lisätienestien toivossa. Suuria summia en blogillani tienaa, mutta harrastuksesta on ollut erittäin mukavaa saada kuukausittainen korvaus. Pienet lisätienestit ovat juuri niitä tärkeitä puroja kokonaiskuvan kannalta. Kiinnostaisiko teitä muuten jossain vaiheessa lukea miten blogin liikenteen pystyy helposti muuttamaan rahaksi?

Järkevää shoppailua

Yritän shoppailla vain tarpeeseen ja vältellä hutiostoksia. ”Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa” -sanonta on iskostunut päähäni varsin vahvasti ja silloin kun tarvitsen jotain, koitan etsiä siitä parhaan mahdollisen vaihtoehdon. Vaihtoehdot saattavat joskus olla kalliimmanpuoleisia, mutta kyllä siitäkin yleensä selvitään. Vertailen yleensä ensimmäisenä hintoja eri paikoista ja ostan sieltä mistä löydän saman tuotteen edullisimmin. Joskus löydän tuotteen edullisemmin heti, joskus saatan joutua odottelemaan hyvää diiliä hieman pidemmän aikaan. Olen löytänyt näin esimerkiksi Hunterin Regent Savoy-kumpparit ja Timberlandit todella kannattavaan hintaan.

Laskuista bonusta

Varmaan tunnette nämä Bonuswayt ja muut, joista voi ansaita rahaa shoppailemalla verkossa? No, shoppailu ei ole omalla kohdallani aina mahdollista, mutta sen sijaan laskujen maksaminen on harvinaisen pakollista. Käytän yhtenä purona Laskuni.fi-sivustoa, jossa laskujen maksamisesta palkitaan rahallisin bonuksin. Homma toimii tässä samalla tavalla kuin shoppailuvastineissa: laskut keskitetään Laskuni.fi alle ja se maksaa käyttäjilleen bonusta vastaanotetuista laskuista. Lisäksi sovellus muistuttaa eräpäivistä ja sen kansioihin voi tallettaa kuvia tärkeistä kuiteista ja muista papereista. Mulla on ollut tämä käytössä sen beta-testauksesta asti, joten voin hyvin suositella tätä! Saatte muuten koodilla ”JADE” 4€ bonusta kirjautuessannen Laskuni.fi-käyttäjiksi*.

Mammani käyttämä sanonta on, että raha ei tee onnelliseksi, mutta se helpottaa elämää. Näinhän se on. Fiksulla rahankäytöllä pystytään ylläpitämään taloudellista hyvinvointia, joka on osa kokonaisvaltaisempaa hyvää oloa. Millaisia rahankäyttäjiä te olette ja miten te säästätte rahaa?

Seuraa blogia FacebookissaInstagramissaBloglovinissa tai Blogit.fissä.
Liity myös Youtube-kanavani tilaajaksi.

Sisältää mainoslinkkejä*

Lomasuunnitelmia – Italia täältä tullaan!

Heippa! Tuntuu, että syyskuu on mennyt niin nopeaa, vastahan oli heinäkuu ja elokuu. Syyskuussa mulla oli tarkoitus ehtiä päivittelemään blogia tiheämpään tahtiin, mutta reisille on suunnitelmani mennyt. Olisi ollut kiva kuvata ja editoida lisää treenivideoita, mutta nyt kun Catie on Balilla, koen jotenkin staattisen, paikallaan olevan videokuvan epäinspiroivaksi editoida, enkä ole tästä syystä saanut aikaiseksi tehdä uusia videoita. Voisko joku tulla kanssani treenailemaan ja samalla kuvailemaan niitä? 😀

Olen tosiaan lähdössä lauantaina perheeni kanssa Italiaan, mutta en ole ehtinyt yhtään fiilistellä reissua, kun olen kiireissäni vain ryntäillyt joka paikkaan suuna päänä. Suunnitelmissa on siis lentää Venetsiaan, josta sitten lähdetään pienelle reissulle Garda-järven ympäristöön, Veronaan ja mahdollisesti myös Alpeille. Venetsiassa tulemme vietttämään vain päivän tai pari, mutta se ei haittaa, sillä olen käynyt Venetsiassa useampaan otteeseen. Odotan matkalta ehkä eniten Alppien ympäristöä, sillä noin pohjoinen Italia ei ole minulle vielä kovin tuttua seutua.

Todennäköisesti treenailut jäävät reissulla vähemmälle, sillä treenit voivat olla aikataulullisesti erittäin hankala järjestää jos asunnon vieressä ei satu olemaan kuntosalia. Vaikka olen aikuinen ihminen, en mielelläni lähde tuolla yksin seikkailemaan minnekään, varsinkaan kun majoituksemme ei sijaitse millään kaikkein turvallisimmalla alueella. Kävelyä sen sijaan tulee varmasti sitäkin enemmän harrastettua. Ostin tätä reissua varten uudet Adidaksen lenkkarit*, joita olen kuolannut jo pidemmän aikaa. Kunnon kävelykengät ovat tällaiselle reissulle aivan must.

Oletteko te käyneet Gardalla tai Veronassa? Missä siellä kannattaa käydä ja mitkä turistikohteet kannattaa kiertää kaukaa? Aikomuksena on matkustaa junalla Venetsiasta Gardalle, kierrellä Veronassa Romeon ja Julian jalanjäljissä sekä tuoda kotiin hyvää oliiviöljyä sekä balsamicoa.

Kuvat: Laura Lövgren
Sisältää mainoslinkkejä*

Seuraa blogia FacebookissaInstagramissaBloglovinissa tai Blogit.fissä.
Liity myös Youtube-kanavani tilaajaksi.

Terveelliset ja epäterveelliset tapani – Kukaan meistä ei ole täydellinen

Moikka! Mietiskelen usein hyvinvoinnin merkeissä olisiko elintavoissani petrattavaa ja voisinko tehdä jotain paremmin. Väitän, että perusasiat ovat kohdallani erittäin hyvässä balanssissa, mutta ei ole yksi tai kaksi kertaa kun joku yllättyy kertoassani, että myös minulla on epäterveellisiä tapoja. Kenellä nyt ei olisi, ihmisiähän me vain ollaan! Joillekin napostelu ja herkut ovat se ykköspahe, toisille tupakointi ja liikkumattomuus. Koska kaikkia paheita ei ole edes mielekästä poistaa elämästä, on tärkeintä löytää se kultainen keskitie, jossa on hyvä tasapainotella.

Terveelliset tapani

Syön paljon kasviksia päivittäin

Syön noin 5-6 kertaa päivässä ja se puoli kiloa tulee helpolla täyteen päivässä. Tykkään muutenkin kokkailla kasviksista kaikkia lisähöystöjä, ne tuovat ruokaan vain niin paljon makua! Tämän hetkisiä suosikkejani ovat tomattikastikkeeseen tehty Stroganoff paprikalla ja kesäkurpitsalla sekä kanttarelli-sipuli-lehtikaalisekoitus. Kasvisten lisäksi tulee syötyä paljon marjoja ja hedelmiä.

Juon paljon vettä

Juon aamulla yleensä heti herätessäni puoli litraa vettä ja työpäivän aikana tyhjenee 1,5 litran vesikannu. Tämän lisäksi tietysti treenin aikana juodut nesteet. Päivässä kuluu helposti vettä 3-4 litraa.

Syön terveellisiä rasvoja

Lisään useamman aterian kylkeen hyviä rasvoja, sillä ruokani ovat loppujen lopuksi hyvin vähärasvaisia. Yleensä käytän laadukasta oliiviöljyä (ei sellaista kitkeränmakuista), mutta välillä vaihdan öljyt pähkinöihin, avokadoon tai johonkin muuhun hyvään rasvanlähteeseen.

Treenaan monta kertaa viikossa

Treenaan melkein joka päivä, sillä kehoni kaipaa liikettä. Huomaan olevani paljon virkeämpi treenipäivinä kuin sellaisina, jolloin en liiku. Liikkuminen lievittää omalla kohdallani hyvin myös stressiä, joten en voisi edes kuvitella jääväni paikoilleni työpäivän jälkeen.

Yritän aina nukkua mahdollisimman paljon

Panostan uneen ja nukkumiseen yleensäkin. En kuku illalla myöhään hereillä, vaan pyrin olemaan yhteentoista mennessä nukkumassa. Nukun öisin keskimäärin 8-9 tuntia.

Kengät: Timberland 6 Inch Premium Whey täältä*

Epäterveelliset tapani

Olen huono venyttelemään

Vaikka olen nyt lähiaikoina panostanut kehonhuoltoon hieronnan merkeissä, unohdan harvinaisen usein venytellä, vaikka se olisi mitä parhainta kehonhuoltoa. Illalla voisi hyvin venytellä hetken vaikka TV:tä katsellessa, mutta tämä tuppaa unohtumaan.

Juon alkoholia

Tämä ei ehkä ole pahin epäterveellinen tapani, sillä juon alkoholia loppujen lopuksi aika harvoin. Dieetillä en tosiaan juo ollenkaan, mutta normaalisti en kieltäydy lasista viiniä tai skumppaa.

Juon kofeiinipitoisia juomia melkein päivittäin

En pidä kahvian mausta eikä lämpimät juomat aina houkuttele, joten tyydyn hörppimään kofeiinipitoisia juomia.

Istun päivittäin aivan liian pitkiä aikoja

Tämä on varmaan suurin paheeni. Istun töissä päivittäin tietokoneella noin kahdeksan tunnin ajan sekä illalla saatan vielä kirjoitella blogia. Tästä kertyy viikossa erittäin paljon istuttuja tunteja, joita ei muutaman tunnin urheilusuorituksella niin vain nollata. Ihmekään jos on lonkankoukistajat hieman kireällä!

Ulkoilen liian vähän

Kyllä, voisin ulkoilla enemmän luonnossa, sillä tällä hetkellä ulkoiluni rajoittuvat ”kotoa autoon ja takaisin” -ralliin. Silloin kun asuin kotona, meillä oli koira, jonka kanssa tuli kierreltyä paljonkin ulkona. Koiran kanssa ulkoillessa kiinnitti huomiota aina aivan eri tavalla luonnon muutoksiin eri vuodenaikoina, kun nyt taas tulee huomioitua yksitoikkoisesti vain säätiloja.

Loppujen lopuksi tässä hyveiden ja paheiden tasapainossa on tärkeintä elää sellaista elämää, joka tuntuu itsestä hyvältä. Liiallinen nuhteettomuus ja paheiden karsiminen saattaa johtaa jopa elämänlaadun huononemiseen, joten älä mieti niitä turhan paljon. Mieti niitä vain siinä tapauksessa jos ne alkavat haitata elämänlaatuasi. Millaisia paheita sinulla on?

Kuvat: Laura Lövgren
Sisältää mainoslinkkejä*

Seuraa blogia FacebookissaInstagramissaBloglovinissa tai Blogit.fissä.
Liity myös Youtube-kanavani tilaajaksi.

css.php